هوش خلاق
خلاقیت در همه هوشها موثر است. اگر تعریف زیر را به یاد بیاوریم متوجه این موضوع می شویم:
هوش = تجربه شخصی ( کشف ---> تمرین---> ابداع)------>ارضا -----> احساس خوشایند
ذهن = محفوظات ( الگو---> تمرین ---> تکرار)------------>ملال ------> احساس ناخوشایند
ابداع یعنی خلاقیت. پس هوش بدون خلاقیت ناقص است. خلاقیت یعنی ابداع و تغییر در اطلاعات. خلاقیت یعنی تبدیل نیستی به هستی. ( هر چه که امروز هست ، روزی نبوده و یک تفکر خلاق آن را از عرصه نیستی به هستی آورده است). خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای شی واحد. خلاقیت یعنی پیدا کردن چند راه حل برای یک مساله و حل مساله.اگر این تعاریف را خلاصه و جمع بندی کنیم ، خلاقیت می شود شکوفایی ، آفرینش و تولید. ( متضاد تفکر خلاق ، تفکر مصرف گراست ، مثلا وقتی نمی توانیم زیبایی خلق کنیم می رویم و زیبایی می خریم.)خلاقیت و پرورش آن فقط با بازی ممکن است. امروز فقط بستر خلاق شدن را بررسی می کنیم.
***
هوش خلاق در فصل مشترک هوش شناختی و هوش معنوی است. هر چقدر به معنویت نزدیک شود ، شکل هنر به خودش می گیرد. هر چقدر به شناخت نزدیک شود ، شکل صنعت به خودش می گیرد.
***
این کلاس به شما چیزی یاد نخواهد داد ولی من امیدوارم که شما دنبال یادگیری بروید.
***
خلاقیت وجه مشترک سه عامل است :
1- مهارتهای فکری = هوش که اکتسابی است.
2- انگیزه که پرورشی است. در حدود 4 تا 5 سالگی بروز می کند.
3- مهارتهای خلاق که آموزشیست.
***
مهمترین پیش نیاز خلاقیت ، امنیت است. ناامنی باعث می شود که بچه نتواند ذهنیتش را به عینیت تبدیل کند.
***
مهارتهای خلاق عبارتند از :
1- درک قوی حواس پنجگانه
2- تخیل خلاق
3- کنجکاوی : کنجکاوی خلاقیت درونی است. کنجکاوی کودکان را سرکوب نکنید بلکه آن را دامن بزنید. محیط را امن و غنی کنید. اجازه بدهید کودک بدون ترس ، بدون تعارض انگیزه و عمل کنجکاوی کند.
4- نظم : نظم پیش نیاز خلاقیت است و نظم سرکوب کننده خلاقیت است. نظم یک باور است. نظم یعنی ترتیب دادن. هماهنگ کردن. تناسب و تعادل. نظم منحنی ، نظم طبیعی است. بچه ها نظم طبیعی دارند برای همین با نظم ما کنار نمی آیند. به جای اعمال نظم هندسی در خانه از بچه ها نظم طبیعی بخواهید. با بچه ها کپه کردن را تمرین کنید. برای جمع کردن اسباب بازیها ، کپه بازی کنید. یعنی:" ماشینها رو اینجا کپه کن. لباسها را آنجا." نگویید : " بازی تمام شد. حالا باید جمع کنیم."
***
"عوامل کشنده خلاقیت عبارتند از :
1- ارزیابی
2- پاداش
3- رقابت
4- انتخاب محدود
بر خلاف آنچه باورهای ما به آن معتقدند ، پاداش و رقابت ، انگیزه درونی را از بین می برند. با از بین رفتن انگیزه کودکان کمتر از خودشان خلاقیت بروز می دهند. در ضمن وقتی کارهای کودکان مدام مورد ارزیابی قرار می گیرد - حتی وقتی که این ارزیابی مثبت باشد - باز هم انگیزه را تضعیف می کند. باید کودکان را به ارزیابی خودشان تشویق کنیم. اگر کودک به طور مداوم سوال کند " کاری را که انجام دادم می پسندی؟" می توانید پاسخ دهید "آیا خودت آن را دوست داری؟ کدام قسمتش را بیشتر دوست داری؟" در ارزیابی درس کودکان به جای تاکید بر "چگونه آن را انجام دادید" بر " چه چیز را یاد گرفتید؟" تاکید کنید.
***
اشتباهات خوب و آموزنده هستند و راه بسیار خوبی برای یادگیری. پاداش انگیزه درونی و خلاقیت را تضعیف می کند. پاداش دادن به کودک باید بدون اعلام قبلی و به خاطر خلاقیت و انجام کار باشد.
***
کودکان باید بیاموزند که هر شخص دارای خصوصیات منحصر به فردی است و هرکس دارای تواناییها و نقطه ضعفهای خاصی است.
***
برای رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان حتی در محیطهای آموزشی محدود هم می توان روشهایی را به کار برد."1
***
"انگيزه و خلاقيت كودک در محيط خانواده زماني از بين مي رود كه :
1- تاكيد بيش از حد والدين بر هوش و حافظه كودک
2- ايجاد رقابت ميان كودكان
3- تاكيد افراطي بر جنسيت كودک
4- قرار دادن قوانين خشك و دست و پا گير در منزل
5- عدم آشنايي والدين با مفهوم واقعي خلاقيت
6- انتقاد مكرر از رفتارهاي كودک
7- بيهوده شمردن تخيلات كودک
8- عدم شناسايي علائق دروني كودک
9- عدم وجود حس شوخ طبعي در محيط منزل
10 - تحميل نقش بزرگسال به كودک "
2
***
يكي از راههايي كه شما مي توانيد سبب جاري شدن رودخانه انديشه كودكان به درياي خلاقيت خود شويد، مشاهده رفتار كودكان و دقت در رفتارهاي جست و جو گرانه آنها است، شما مي توانيد از اين طريق خلاقيت را فرا گيريد."3"
***
"فعالیتهای خلاق : قصه گویی، نمايش های خلاق و آزاد، تشويق كودكان به سوال كردن، پاسخ مناسب دادن به سوال های آنها، كارهای دستی، كلاژ، استفاده از اسباب بازی هایی كه كودك بايد با آنها اشيایی را بسازد، فراهم ساختن امكان مشاهده ی نزديك و مسقيم برای كودكان از طريق آشنایی آن ها با طبيعت ، زيرا هيچ چيز برای كودكان آموزنده تر و جالبتر از تماشای طبيعت نيست، تشويق آنها به جمع آوری مجموعه هایی از گل ها، برگ ها،سنگ ها،تصاوير حيوانات، اشياء و غيره كه مشاهده و دقت كودكان را تقويت می كند، فيلم های مناسب و ساير فعاليت هایی كه هر يك از ما می توانيم با اندکی دقت و توجه آنها را مشخص سازيم و امكانش را برای كودكمان فراهم سازيم. "4
***
تمرینهای کلاس:
1- از امروز در خانه اشیا را دوباره نگاه کنید. هر کدام از وسیله های خانه دیگر به چه دردی می خورند؟ به چه روشهای دیگری می توان از آنها استفاده کرد؟
2-برای موضوع هوش متعادل یک دفتر 40 برگ تهیه کنید. این دفتر پرونده هوش متعادل شما می شود. هر چه در مورد هوشها می دانید در این پرونده ها به تفکیک بگذارید. ابهامها و سوالاتتان را هم به همین ترتیب.
3- امروز به یکی از خواسته های کودک درونتان جواب بدهید. مهم نیست که این خواسته چقدر بی معنی یا احمقانه باشد. بعد از اینکه این کار را کردید احساستان را بررسی کنید.
هوش خلاق - مدرس آقای سلطانی
خلاصه نویسی و اضافه کردن یک سری مطالب : خانم شین
1- منبع : کتاب شکوفایی خلاقیت / نشر دنیای نو / دکتر ترزا آمابلی / ترجمه دکتر حسن قاسم زاده و پروین عظیمی
2- منبع: وبلاگ روانشناسی کودک - این مقاله
3- منبع: وبلاگ روانشناسی کودک - این مقاله
4- منبع: وبلاگ روانشناسی کودک - این مقاله
هوش = تجربه شخصی ( کشف ---> تمرین---> ابداع)------>ارضا -----> احساس خوشایند
ذهن = محفوظات ( الگو---> تمرین ---> تکرار)------------>ملال ------> احساس ناخوشایند
ابداع یعنی خلاقیت. پس هوش بدون خلاقیت ناقص است. خلاقیت یعنی ابداع و تغییر در اطلاعات. خلاقیت یعنی تبدیل نیستی به هستی. ( هر چه که امروز هست ، روزی نبوده و یک تفکر خلاق آن را از عرصه نیستی به هستی آورده است). خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای شی واحد. خلاقیت یعنی پیدا کردن چند راه حل برای یک مساله و حل مساله.اگر این تعاریف را خلاصه و جمع بندی کنیم ، خلاقیت می شود شکوفایی ، آفرینش و تولید. ( متضاد تفکر خلاق ، تفکر مصرف گراست ، مثلا وقتی نمی توانیم زیبایی خلق کنیم می رویم و زیبایی می خریم.)خلاقیت و پرورش آن فقط با بازی ممکن است. امروز فقط بستر خلاق شدن را بررسی می کنیم.
***
هوش خلاق در فصل مشترک هوش شناختی و هوش معنوی است. هر چقدر به معنویت نزدیک شود ، شکل هنر به خودش می گیرد. هر چقدر به شناخت نزدیک شود ، شکل صنعت به خودش می گیرد.
***
این کلاس به شما چیزی یاد نخواهد داد ولی من امیدوارم که شما دنبال یادگیری بروید.
***
خلاقیت وجه مشترک سه عامل است :
1- مهارتهای فکری = هوش که اکتسابی است.
2- انگیزه که پرورشی است. در حدود 4 تا 5 سالگی بروز می کند.
3- مهارتهای خلاق که آموزشیست.
***
مهمترین پیش نیاز خلاقیت ، امنیت است. ناامنی باعث می شود که بچه نتواند ذهنیتش را به عینیت تبدیل کند.
***
مهارتهای خلاق عبارتند از :
1- درک قوی حواس پنجگانه
2- تخیل خلاق
3- کنجکاوی : کنجکاوی خلاقیت درونی است. کنجکاوی کودکان را سرکوب نکنید بلکه آن را دامن بزنید. محیط را امن و غنی کنید. اجازه بدهید کودک بدون ترس ، بدون تعارض انگیزه و عمل کنجکاوی کند.
4- نظم : نظم پیش نیاز خلاقیت است و نظم سرکوب کننده خلاقیت است. نظم یک باور است. نظم یعنی ترتیب دادن. هماهنگ کردن. تناسب و تعادل. نظم منحنی ، نظم طبیعی است. بچه ها نظم طبیعی دارند برای همین با نظم ما کنار نمی آیند. به جای اعمال نظم هندسی در خانه از بچه ها نظم طبیعی بخواهید. با بچه ها کپه کردن را تمرین کنید. برای جمع کردن اسباب بازیها ، کپه بازی کنید. یعنی:" ماشینها رو اینجا کپه کن. لباسها را آنجا." نگویید : " بازی تمام شد. حالا باید جمع کنیم."
***
"عوامل کشنده خلاقیت عبارتند از :
1- ارزیابی
2- پاداش
3- رقابت
4- انتخاب محدود
بر خلاف آنچه باورهای ما به آن معتقدند ، پاداش و رقابت ، انگیزه درونی را از بین می برند. با از بین رفتن انگیزه کودکان کمتر از خودشان خلاقیت بروز می دهند. در ضمن وقتی کارهای کودکان مدام مورد ارزیابی قرار می گیرد - حتی وقتی که این ارزیابی مثبت باشد - باز هم انگیزه را تضعیف می کند. باید کودکان را به ارزیابی خودشان تشویق کنیم. اگر کودک به طور مداوم سوال کند " کاری را که انجام دادم می پسندی؟" می توانید پاسخ دهید "آیا خودت آن را دوست داری؟ کدام قسمتش را بیشتر دوست داری؟" در ارزیابی درس کودکان به جای تاکید بر "چگونه آن را انجام دادید" بر " چه چیز را یاد گرفتید؟" تاکید کنید.
***
اشتباهات خوب و آموزنده هستند و راه بسیار خوبی برای یادگیری. پاداش انگیزه درونی و خلاقیت را تضعیف می کند. پاداش دادن به کودک باید بدون اعلام قبلی و به خاطر خلاقیت و انجام کار باشد.
***
کودکان باید بیاموزند که هر شخص دارای خصوصیات منحصر به فردی است و هرکس دارای تواناییها و نقطه ضعفهای خاصی است.
***
برای رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان حتی در محیطهای آموزشی محدود هم می توان روشهایی را به کار برد."1
***
"انگيزه و خلاقيت كودک در محيط خانواده زماني از بين مي رود كه :
1- تاكيد بيش از حد والدين بر هوش و حافظه كودک
2- ايجاد رقابت ميان كودكان
3- تاكيد افراطي بر جنسيت كودک
4- قرار دادن قوانين خشك و دست و پا گير در منزل
5- عدم آشنايي والدين با مفهوم واقعي خلاقيت
6- انتقاد مكرر از رفتارهاي كودک
7- بيهوده شمردن تخيلات كودک
8- عدم شناسايي علائق دروني كودک
9- عدم وجود حس شوخ طبعي در محيط منزل
10 - تحميل نقش بزرگسال به كودک "
2
***
يكي از راههايي كه شما مي توانيد سبب جاري شدن رودخانه انديشه كودكان به درياي خلاقيت خود شويد، مشاهده رفتار كودكان و دقت در رفتارهاي جست و جو گرانه آنها است، شما مي توانيد از اين طريق خلاقيت را فرا گيريد."3"
***
"فعالیتهای خلاق : قصه گویی، نمايش های خلاق و آزاد، تشويق كودكان به سوال كردن، پاسخ مناسب دادن به سوال های آنها، كارهای دستی، كلاژ، استفاده از اسباب بازی هایی كه كودك بايد با آنها اشيایی را بسازد، فراهم ساختن امكان مشاهده ی نزديك و مسقيم برای كودكان از طريق آشنایی آن ها با طبيعت ، زيرا هيچ چيز برای كودكان آموزنده تر و جالبتر از تماشای طبيعت نيست، تشويق آنها به جمع آوری مجموعه هایی از گل ها، برگ ها،سنگ ها،تصاوير حيوانات، اشياء و غيره كه مشاهده و دقت كودكان را تقويت می كند، فيلم های مناسب و ساير فعاليت هایی كه هر يك از ما می توانيم با اندکی دقت و توجه آنها را مشخص سازيم و امكانش را برای كودكمان فراهم سازيم. "4
***
تمرینهای کلاس:
1- از امروز در خانه اشیا را دوباره نگاه کنید. هر کدام از وسیله های خانه دیگر به چه دردی می خورند؟ به چه روشهای دیگری می توان از آنها استفاده کرد؟
2-برای موضوع هوش متعادل یک دفتر 40 برگ تهیه کنید. این دفتر پرونده هوش متعادل شما می شود. هر چه در مورد هوشها می دانید در این پرونده ها به تفکیک بگذارید. ابهامها و سوالاتتان را هم به همین ترتیب.
3- امروز به یکی از خواسته های کودک درونتان جواب بدهید. مهم نیست که این خواسته چقدر بی معنی یا احمقانه باشد. بعد از اینکه این کار را کردید احساستان را بررسی کنید.
هوش خلاق - مدرس آقای سلطانی
خلاصه نویسی و اضافه کردن یک سری مطالب : خانم شین
1- منبع : کتاب شکوفایی خلاقیت / نشر دنیای نو / دکتر ترزا آمابلی / ترجمه دکتر حسن قاسم زاده و پروین عظیمی
2- منبع: وبلاگ روانشناسی کودک - این مقاله
3- منبع: وبلاگ روانشناسی کودک - این مقاله
4- منبع: وبلاگ روانشناسی کودک - این مقاله