هوش جنسی

هوش جنسی یعنی تماس پوستی ، شناخت اندامهای جنسی ، مهارت در آغوش گرفتن
***
نگاه سنتی به مساله "هوش جنسی" نگاهی بسته و بیش از حد اخلاقی است. در مقابل این تفکر، تفکر مدرن قرار دارد که نگاهی باز است که از جامعه غرب می آید. تفکر فرامدرن که ترکیب صحیح سنت و مدرنیسم است از مسلمات اثبات شده علم استفاده می کند و نکات مثبت دیدگاه سنتی را هم در نظر می گیرد.
***
متاسفانه امروزه بچه های ما با ترس و وحشت وارد دوره بلوغ می شوند. در حالیکه بلوغ شیرینترین دوره زندگی انسان است. ذهنشان گاهی متورم از تفکرات جنسی می شود. نوجوان به این ترتیب نمی تواند درس بخواند.
***
اولین مساله خود والدین هستند و مهمترین سوال این است " رابطه جنسی را چه رابطه ای می بینید؟" گناه آلود؟ متعالی؟ سازنده؟ شهوت؟ باید دیدگاه خودمان را در این مورد اصلاح کنیم. در دین اسلام ، ذکر می شود که رابطه جنسی نوعی عبادت است و راهی برای نزدیک شدن به خداست. اگر صحیح و در تعادل انجام شود. کجای این رابطه مشروع بین زن و شوهر گناه است؟
***
بچه های ما بین پدر و مادر چه مناظری می بینند؟ آیا دست گردن هم می اندازید؟ همدیگر را می بوسید؟ در حال تماشای یک فیلم ،کنار هم دراز می کشید؟ لپ همدیگر را می گیرید؟ تربیت سنتی ما می گوید که جلوی بچه ها رابطه عاطفی نداشته باشید ، اما دعوا تا دلتان بخواهد می توانید بکنید. بچه های ما چه می بینند؟ چه الگویی می بینند؟ گرمای عاطفی یا سرمای عاطفی؟
***
بچه ها برای رشد صحیح جنسی به دو نوع محبت نیاز دارند : محبت مادرانه و قدرت پدرانه ، برای تعادل جنسی وجود هر دو در خانه لازم است.
***
مطلقا در بگو مگوهای خانوادگی "مظلوم نمایی" نکنید. در اختلافات خانوادگی طوری رفتار نکنید که بچه دلش برای مادر کباب بشود. این مساله آسیب جدی به سلامت جنسی بچه ها در آینده می زند. هر کدام از والدین که مظلوم نمایی کند ( چه پدر و چه مادر) بچه همجنسش از جنسیت خودش بدش می آید. قلدر باشید! محکم باشید!
***
بچه ها را وجه المصالحه نکنید. از پدر یا مادر ، دیو یا فرشته نسازید. هر چند که این رفتارها به طور موقت تسکین بخش است، برای بچه ها خطرناک است. مردهایی که در زندگی آینده شان مایل به بچه دار شدن نیستند از این خانواده هستند.
***
چه عواملی در کودکی باعث می شود که بچه ها در بزرگسالی مشکل جنسی پیدا کنند؟

1- نظافت - حساسیت روی نظافت

بچه ها خود محور هستند. خود را مسبب حالات روحی پدر و مادر می دانند. بچه ها پی پی شان را خیلی دوست دارند. بهترین هدیه ای که کودک 2-2/5 ساله به پدر و مادرش می دهد پی پی اش است. پی پی بچه ها برایشان مهم است و از عمل دفع بسیار لذت می برند.
اگر مامان از پی پی کردن بچه کیف کند ------------------> من خوبم ، تو خوبی -------> احساس خوب
اگر مامان از پی پی کردن بچه ناراحت شد ---------------> من بدم ، تو خوبی ---------> احساس بد، کاش من مقعد نداشتم و این ازش در نمی اومد بیرون که مامان عذاب نکشه. خیلی از این بچه ها دچار یبوست عاطفی می شوند. ( بدون هیچ مشکل خاص جسمی ، یبوست دارند.)
***
وسواس داشتن در مورد ادرار بچه ها. "کثیفه! دست نمالیا! زشته! بده!" کودک احساس بدی از اندامهای جنسی اش پیدا می کند. ادرار اصلا کثیف نیست. ترس از بیماری و نظافت ، بچه ها را نسبت به اندامهای جنسی شان بدبین می کند.

2- تبعیض جسمی

اعضای بدن را خوب و بد و تمیز و کثیف نکنید. مثلا "پا"ی بیچاره که همیشه می گوییم کثیف است. همه بار بدن را می کشد. ولی ازش خوشمان نمی آید. اما همین "لپ" که به هیچ دردی هم نمی خورد را همه دوست دارند!
***
بیشتر بچه های کوچک موقع تعویض لباس ، لخت از دست مادرشان فرار می کنند. معمولا با پسرها در این مورد کسی مشکلی ندارد. اما وای به اینکه دختر باشد. ناموس یک خانواده به خطر می افتد. پدر و مادر و عمو و خاله و دایی و ... دنبال بچه می افتند. بچه فکر می کند که "از کمر به بالا که لخت می شوم ، کسی چیزی نمی گوید و همه قربان صدقه ام می روند. از کمر به پایین هم که دامن می پوشم باز همه قربان صدقه ام می روند. این ده سانت کوفتی چه دارد که به خاطرش،همه دنبالم می کنند؟ داداشم که این کار را می کند کسی دنبالش نمی کند. پس مال من بد است."

3- وابستگی عاطفی پسر به مادر یا دختر به پدر

( در این بخش به جای پسر و مادر ، می توانید دختر و پدر را جایگزین کنید.)
وقتی پسر بچه بیشتر نیازهای عاطفی خود را از مادر می گیرد وارد دنیای عاطفی مادر می شود. بعضی مادرها ، پسر را جایگزین شوهرشان می کنند. بچه ها را در اسارت عاطفی می گیرند.
***
پدر و مادر البته باید به نیازهای عاطفی بچه هایشان جواب بدهند اما تا یک حدی. بخشی از این نیازها باید بماند برای همسرانشان. اگر کودک تمام نیازهای عاطفیش را از پدر یا مادر بگیرد ، در زندگی زناشویی به مشکل می خورد. مرزهای محرمیت به هم می ریزد. بعدها - به طور ناخودآگاه - نمی تواند تشخیص بدهد که این کسی که کنارش است مادرش است یا همسرش. به طور ناخودآگاه احساس گناه می کند و ترجیح می دهد که غریزه جنسی اش سرکوب شود. به طور ناخودآگاه احساس گناه می کند. بسیاری از ناتوانیهای جنسی در مردهای جوان به این علت است.
***
مادر باید جلوی پسرش پوشیده باشد ، پوشیده در حد عرف هر خانواده. - از سه سالگی به بعد - کودک باید با والد همجنسش به حمام برود و والد همجنسش هم در حمام باید پوشیده باشد. برای اینکه کودک درک نمی کند که والدش بزرگ شده است. بلکه فکر می کند که خودش ناقص است و احساس حقارت می کند. پسر بچه نباید با مادرش کنجکاوی جنسی داشته باشد. اگر داشته باشد از اینکه این احساس را داشته ،احساس گناه می کند.
***
بچه ها برای رفتن هستند نه برای ماندن. خودتان را گول نزنید.
***
پسر نباید نیازهای عاطفیش را از مادر بگیرد. از سه سالگی بچه باید به طرف جنس موافقش برود. پسر بچه باید احساس را از مادر بگیرد و الگوی رفتاری را از پدر.

4- کنجکاوی جنسی

از 3 سالگی بچه ها دچار کنجکاوی جنسی می شوند. برای سوالهای جنسی بچه ها آماده باشید. دست و پایتان را گم نکنید. عکس العمل
شان ندهید. از سوالهای جنسی بچه ها جا نخورید. آرامشتان را حفظ کنید. به صورت یک مساله بدیهی برخورد کنید.
***
اگر قبلا اعتماد بچه را به دست آورده باشید ، سوالهای جنسی اش را از شما می پرسد. در مورد سوالها خودتان را نبازید. اطلاعات بیش از حد به بچه ها ندهید. اطلاعات باید در حد فهم کودک - بسته به سن او - باشد. به اندازه درک و فهم کودک به سوالش جواب بدهید. دادن اطلاعات زودتر ازموعد خطرناک است. منابع غربی ترجمه شده با فرهنگ ما نمی خواند. در مورد هوش جنسی باید روی فرهنگ بومیان تاکید داشته باشیم.
***
وقتی اطلاعات زیادی بدهید ، سوالهای بچه ها شروع می شود. اطلاعاتتان باید کوتاه و روشن باشد. دروغ نگویید، راست هم نگویید. همه اطلاعات را ندهید. بخشی را نگه دارید. به آرامی کودک را هدایت کنید.بچه را محکم بار بیاورید.بچه اگر اطلاعات صحیح داشته باشد، حفظ می شود. با اطلاع بودن ، بهتر از بی اطلاع بودن است. هیچ اطلاعاتی آسیب نمی زند به شرط اینکه به موقع باشد.
***
در خانه فضایی ایجاد کنید که بچه هر چه شنید بیاید و بگوید. سرکوبش نکنید.
***
به بچه یاد بدهید که اجازه ندهد که کسی به بدنش دست بزند. بگویید که اگر کسی خواست این کار را بکند ، شما را صدا کند. فقط پدر، مادر و دکتر می توانند به تن بچه دست بزنند.
***
دختر بچه ها را از یک سالگی نیمه برهنه از خانه بیرون نبرید. ( رکابی و دامن کوتاه نپوشانید - مخصوصا ران بچه پیدا نباشد) بچه های نیمه برهنه محرک قوی برای کسی هستند که جنون جنسی دارد. جنون جنسی بروز بیرونی ندارد. اطمینان نکنید. بچه ها را با چشم بسته جایی نفرستید. بچه ها را جایی که نوجوان هست، تنها اصلا نفرستید. - خانه هر کسی که می خواهد ، باشد - مواظب و محتاط باشید. شکاک و نگران نباشید.
***
خانواده باید یک نظام ارزشی داشته باشد. خانواده باید معیار داشته باشد.
***
وقتی در خانه بچه داریم، از 3 سالگی به بعد، پدر و مادر باید پوشیده باشند. فرهنگ برهنگی ، فرهنگ غلطی است. دست آورد علم است، نه دین. بچه هایی که در خانه های برهنه و نیمه برهنه زندگی می کنند، دچار احساس گناه می شوند. بچه باید مهر و محبت را در محیط خانه ببیند. حریم اخلاقی را هم باید ببیند.
***
مواظب کانالهای ماهواره باشید. عادی شدن این مسائل برای بچه ( به خصوص نیمه برهنه گشتن مادر ) یعنی در آینده برای همیشه محروم شدن از لذت جنسی.
***
در مقابل سوالهای پسر بچه ها در مورد بچه دار شدن حتما طوری پاسخ بدهید که بدانند که پدرها در این مساله نقش دارند. اگر فکر کنند که پدرها نقشی ندارند - یعنی خودشان در آینده نقشی ندارند - دچار احساس بد می شوند. بگویید که دو نفر باید با هم باشند و همدیگر را دوست داشته باشند و تصمیم بگیرند تا بچه دار شوند.
***

5- تبعیض جنسی

آیا تا به حال انسان دیده اید؟ من اینجا انسان نمی بینم. انسان وجود خارجی دارد ولی ما وجودش را درک نمی کنیم. آنچه ما می بینیم نقشهایی است که انسانها پذیرفته اند.صورتکهایی که زده اند.
***
برابری زن و مرد یک بازی ذهن است.اصلا وجود ندارد. بی معنی است. زن و مرد انسانند و از لحاظ انسانیت برابرند. انسانیت از یک جاست. از یک منبع است. تمام دعواها در نقشها است. انسان در جوهر وجودی بسیار والاست. نقشها ارزش نیستند. نه زن ارزش است و نه مرد. نقشها مهم هستند. در نقشها برابری نمی تواند باشد. زن ، زن است و مرد، مرد. هر کدام کار خودشان را می کنند ، نقشمان را باید دریابیم و درست اجرا کنیم.
***
من زنم. من مردم. خوب باش. نقشت مهم است. درست انجامش بده. نقش مهم است، ارزش نیست. نه زن و نه مرد بالاتر نیستند. هر کدام خودشان هستند. هر دو مهم هستند. زن و مرد مکمل هستند. در درون هر مردی زنانگی وجود دارد. در درون هر زنی مردانگی وجود دارد. باید بین این دو نیمه در انسان تعادل برقرار باشد. اگر تعادل باشد تمام مشکلات حل می شود.
***
زنهای ایرانی از یک عقده تاریخی رنج می برند. عقده ای که "زن یک موجود درجه 2 است." و خود زنها به این موضوع دامن می زنند. " پسرا گریه نمی کنن. دختر شدی گریه می کنی؟" بالا بودن مهریه ، حقارتی است که خانواده ها از دختر داشتنشان دارند.
***
بین بچه ها تبعیض جنسی نکنید. بگذارید از نقششان احساس غرور و افتخار کنند. بگذارید زن از زن بودنش و مرد از مرد بودنش خوشحال باشد. وقتی که در نقشها ، حسرت جای همدیگر را داشته باشیم ، یعنی یک جای کار اشکال دارد. نقشها در بازی خیلی مهم هستند.
***

6- نوازش پوستی

والدین باید بچه هایشان را نوازش کنند. اما نوازشها باید پدرانه و مادرانه باشد. بچه ها را نچلانید. چنگ نزنید. گاز نگیرید. بچه هایی را که نمی خواهند ببوسیدشان، نبوسید. ( بچه احساس انزجار می کند) به آرامی نوازش کنید. لب بچه ها را نبوسید. فشار ندهید. نوازش آرام بدهید. از 6-7 سالگی به بعد پسر بچه ها را طوری بغل نکنید که محرکها را لمس کنند. ( سینه های مادر) در آغوش گرفتن یک مهارت است. مواظب باشید که بچه ها را مثل همسرانتان بغل نکنید. بچه ها را تحریک آمیز بغل نکنید.
***

7- آزار جنسی

اگر جایی در بازیهای بچه ها دیدید که بچه ها لخت شده اند، دخالت کنید و بازی را تمام کنید. بچه را تنبیه نکنید. کتک نزنید و تحقیر نکنید. فقط بازی را تمام کنید." این بازی خوب نیست. یه بازی دیگه بکنید" مچ گیری نکنید. اجازه ندهید که وقت بازی در اتاق را ببندند. ( سر بزنید.) همیشه بدانید که بچه تان کجاست و چه می کند.
***
اگر کودک مورد آزار جنسی قرار گرفت، چند برابر بیشتر باید حمایت شود. مطلقا نباید تهدید شود. حمایت بیشتر و نوازش بیشتر لازم است. درک احساسات و همزمان با آن درمان. حتما باید با یک مشاور و درمانگر مشورت کنید. اسیر احساسات نشوید. مساله را مدیریت کنید. اگر کودتان را در این حال سرزنش کنیم ، دیگر به ما اعتماد نمی کنند و یک طعمه همیشگی می شوند. اعتماد به نفس و عزت نفسشان به شدت پایین می آید.

8- رابطه با خدا

رابطه با خدا را برای بچه ها ، تابو نکنید. خدا را غول نکنید. وحشت از خدا را به دلشان نیندازید. عشق به خدا و محبت به خدا را در درونشان ایجاد کنید. در قرن آینده ، خدا بزرگترین تکیه گاه انسانهاست. خداوند آنقدر بزرگ است که همیشه حاضر است انسانها را ببخشد. ( توبه) همیشه می توانیم از گناه برگردیم. گناه عاملیست که ما را منحرف می کند یا مانع رشد و تعالی ما می شود. توبه یعنی برگشتن به این راه و این راه همیشه باز است.
***
اگر کسی در فکرش به جنس مخالف فکر نمی کند ، حتما با پزشک تماس بگیرد. همه فکر می کنند ولی مهم این است که این مساله فکرشان را مشغول نکند.
***
مفهوم بزرگی از خدا به بچه ها بدهید تا در زندگی به خدا متکی باشند. ترس از خدا را ندهید. ترس در این مرحله باعث تهور و عصیان می شود. " حالا که من جهنمی هستم ، پس هر کاری دلم بخواد می کنم."
***
اجازه بدهید بچه ها با فکر کردن به خدا ، پناه محکمی داشته باشند. رابطه جز و کل و کلی که همیشه و در همه حال حامی آنهاست.
***
هر جا که ایستاده ای ، خدا یک پله از تو بالاتر است. نه برای اینکه خداست، برای اینکه دست تو را بگیرد.

هوش جنسی - مدرس آقای سلطانی
خلاصه نویسی : خانم شین


پ.ن. صبح فراموش کردم که این پانوشت را اضافه کنم. این مبحث ، مبحث گسترده ایست و شاید دانستن خیلی از این موارد، به ابهام شما بیفزاید. این کلاس را به منزله تلنگری ببینید. بعد باید بروید دنبال کامل کردن این اطلاعات. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه و به طور موضوعی خاص در مورد سوالهای بچه ها، کلاسی در موسسه مادران امروز تشکیل می شود به نام "رشد جنسی" این کلاس را خانم موفقیان تدریس می کنند. ( از برنامه های سال 87 من یکی شرکت در این کلاس است.) من کتابی به نام " کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان " نوشته دکتر کریستال د فریتاس / ترجمه سارا رئیسی طوسی / از سری کلیدهای تربیت کودکان / کتابهای دانه / موسسه انتشارات صابرین. من این کتاب را به توصیه مانا خریدم ولی هنوز نخواندم ، اما امروز که ورق می زدم ، دیدم که سر فصلها مرتبط با موضوع است و زبان کتاب هم زبان سلیس و روانی است. در خواندن کتابهای خارجی به فرهنگ بومی خودمان توجه داشته باشید. بعضی از این اطلاعات برای جامعه ما ، نامتناسب است. در حالیکه ممکن است در یک جامعه دیگر کاملا کارآمد باشد.

پ.ن. مورد بعدی که در نوشتن متن از قلم افتاد ، نحوه برخورد با کودکی بود که بعد از دستشویی یا تعویض لباس لخت فرار می کند. در این مورد اصلا نباید بگوییم "زشته! بده" یا "عیبه" اما قانون می گذاریم و بچه ملزم به رعایت قانون است. " توی خونه لخت نمی گردیم. لخت شدن توی حموم و اتاق خواب" بدون سرکوفت زدن. بدون خشونت. قانون می گذاریم و بر اجرایش اصرار می کنیم. این یکی از روشهای ساختن چهارچوب برای کودکان است. برای کودکان کوچکتر توضیحات اضافه لازم نیست. "چرا؟" ، " برای اینکه من می گم. قانون خونه اینه!" همین کافی است.

پ.ن. در مورد پوشش مناسب در منزل هم توضیحی که ضروریست این است: پوشش مناسب در حد عرف خانواده. مثلا عرف خانواده ای این است که آستین کوتاه با دامن معمولی پوشش مناسب است. همه هم رعایت می کنند و اشکالی هم ندارد. عرف خانواده ای این است که اصلا جلوی فرزندان پسر لباس آستین کوتاه نمی پوشند. این هم به نوع خودش محترم است. "در حد عرف هر خانواده" اما بهتر است که مادر وقتی که نوجوانی در خانه دارد - پسر - پوشیده تر از حد معمول باشد. ( برداشت من از این جمله این است که مثلا رکابی خیلی باز و دامن خیلی کوتاه نپوشد) باید نسخه مناسب خانواده خودتان را خودتان تهیه کنید.

Popular posts from this blog

روز بیست و ششم : به غول چراغ جادو بگویید

- نادر شاه شاهان و گذشته های من